Laatst kocht een klant een mooi designstuk uit de winkel. Hij steekt een hand naar me uit: “bedankt voor de mooie deal”.

Na een kleine aarzeling zeg ik: “zullen we dat maar beter niet doen?”

Even was hij vergeten dat we geen handen meer schudden, afstand houden en vooral geen fysiek contact hebben. De nieuwe anderhalve meter-samenleving. De meeste mensen moeten er heel erg aan wennen. Maar wat is nou daadwerkelijk belangrijk? Dat je fysiek een hand schudt, of dat je mentaal een band creëert?

Al meer dan 25 jaar heb ik een hele goede lieve vriendin, met wie ik lief en leed gedeeld heb. We hebben 3 straten bij elkaar vandaan gewoond, maar ook 3 landen uit elkaar. Wat nou social distancing? Wat zegt afstand hierin? De band die je hebt opgebouwd, dat is wat telt: persoonlijke aandacht. Zowel op persoonlijk vlak als ook zakelijk gezien zullen we ons moeten aanpassen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar denk eens aan nieuwe kansen.

Hoe gaat dat dan in ons vak?

Bij een compleet interieuradvies op maat gaat een lang traject vooraf met de klant. Je komt bij ze thuis, in hun eigen woonomgeving. Je proeft de sfeer in huis, ze laten je toe tot in hun slaapkamer – of je nou wilt of niet -. Hoe persoonlijk wil je het hebben? Je stelt praktische vragen over de gezinssituatie, toont interesse in bijzondere items die in huis staan of hangen. Lees: persoonlijke aandacht.

Je leert ze goed kennen, ze vertellen je de meest persoonlijke verhalen. Over hun baan, de kinderen, kleinkinderen, huisdieren, gezondheidsperikelen. Je voelt de strubbelingen tussen partners, de verhoudingen tussen kinderen, er worden compromissen gesloten. Uitdagingen worden niet uit de weg gegaan. En dat alles in een paar uur tijd. Je bent soms psycholoog, relatietherapeut en interieuradviseur in één.

Als je daarna aan de slag gaat met een ontwerpvoorstel en ze komen naar de zaak, krijgt alles nog meer vorm. De meesten zijn positief verrast, overdonderd en moeten wennen aan een nieuwe situatie. Door het ontwerp, maar vooral ook door de persoonlijk aandacht. Ze laten het daarna allemaal eens goed bezinken.

Ondertussen heb je wel al hun vertrouwen gewonnen en de gunfactor gecreëerd. Die deal komt er, ook zonder handdruk. Probeer het maar eens in je eigen branche en omgeving,je zult versteld staan hoe ver je komt.

We kunnen fysiek dan wel ver uit elkaar zitten (note. We leveren ook mooie ronde tafels: doorsnee anderhalve meter 😊), de band met je klant gaat veel verder dan dat. De kleine ondernemers die nog persoonlijke aandacht geven worden ineens weer belangrijker. Personal shopping, exclusiviteit van de winkel, en persoonlijke onverdeelde aandacht.

Niks social distancing. Daar kan geen anderhalve meter tegenop.